Het was de Catalaan Enric Bernat die op het idee kwam van een snoepje op een vork, om te voorkomen dat kinderen hun handen vies zouden maken. De vork werd een houten stokje en zo was de eerste lollie een feit. Bernat bracht ze aan de man onder de naam Gol, dat goal betekent, verwijzend naar de ronde vorm. Maar Gol veranderde al snel in Chups - afgeleid van het Spaanse werkwoord chupar, dat zuigen betekent - en de lollie kreeg zowaar een lijflied. De jingle Chupa un Chups werd een radiohit en al gauw vroegen Spaanse kinderen om een Chupa Chups in plaats van een Chups.

Bernat begreep dat hij creatief moest zijn. Daarom werden speciale displays bedacht, die bij binnenkomst in een winkel meteen opvielen. Geen lollies in een bak, maar grappig gerangschikt op de toonbank, met het merk goed zichtbaar. Hij liet bovendien de grappige Spaanse Seats 600 beschilderen en distributeurs reden hierin het land door om het snoepgoed aan de man te brengen.

Salvador Dalí

De surrealistische kunstenaar Salvador Dalí mocht vervolgens het logo ontwerpen, want een lollie zonder universeel imago kon de wereldwijde lolliemarkt natuurlijk niet op. Binnen een uur had Dalí een schets gemaakt: de basis van het Chupa Chups stijlicoon, zoals we dat nu nog kennen. Bernat kreeg gelijk: gewapend met blits logo braken de lollies wereldwijd door. Chupa Chups is nog altijd de grootste lolliefabrikant op aarde.

In de jaren zeventig loste de Amerikaanse televisiedetective Theo Kojak misdaden op met een lollie in zijn mond. Blijkbaar was het snoepje er ook voor volwassenen. Sindsdien zijn talloze beroemdheden met een Chupa Chups gespot. Jean Paul Gaultier, Giorgio Armani, Prins Felipe van Asturië, Michael Jackson, Madonna en Harrison Ford om maar een paar voorbeelden te noemen.

FC Barcelona

Onze eigen Johan Cruijff maakte Chupa Chups in de jaren tachtig nóg groter. De coach van FC Barcelona was jarenlang een fervent roker. Tot hij een hartaanval kreeg. Om het gemis van de altijd aanwezige sigaret in zijn mond te compenseren, gebruikte hij - hoe kan het ook anders - een Chupa-Chups. Terwijl onder leiding van Cruijff titel na titel werd gewonnen, zogen fans massaal op lollies. En zo kon het dat het snoepje op een stokje zelfs een heuse talisman werd voor de Barça-gelederen.

Uw gids voor het echte Spanje - donderdag 21 januari 2021
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Tips & Trips
  • Spanje in Beeld
  • Gastronomie
  • Samenleving
  • Natuur
  • Historie
  • Nieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Facebook
  • Twitter
  • Linked In
  • Nieuwsbrief
 

COSTA BRAVA

Chupa Chups: het verhaal van een lollie

Uitgegeven: maandag 17 februari 2014 13:18
Laatst gewijzigd: woensdag 19 februari 2014 13:35

BARCELONA - Voor de een is het jeugdsentiment en de ander likt nog steeds. Zelf heeft u hem vast weleens in de mond genomen. De Spaanse Chupa Chups werd in 1958 in Barcelona geboren. Het verhaal van een lollie.

© Annebeth Vis

Het was de Catalaan Enric Bernat die op het idee kwam van een snoepje op een vork, om te voorkomen dat kinderen hun handen vies zouden maken. De vork werd een houten stokje en zo was de eerste lollie een feit. Bernat bracht ze aan de man onder de naam Gol, dat goal betekent, verwijzend naar de ronde vorm. Maar Gol veranderde al snel in Chups - afgeleid van het Spaanse werkwoord chupar, dat zuigen betekent - en de lollie kreeg zowaar een lijflied. De jingle Chupa un Chups werd een radiohit en al gauw vroegen Spaanse kinderen om een Chupa Chups in plaats van een Chups.

ADVERTENTIE

Bernat begreep dat hij creatief moest zijn. Daarom werden speciale displays bedacht, die bij binnenkomst in een winkel meteen opvielen. Geen lollies in een bak, maar grappig gerangschikt op de toonbank, met het merk goed zichtbaar. Hij liet bovendien de grappige Spaanse Seats 600 beschilderen en distributeurs reden hierin het land door om het snoepgoed aan de man te brengen.

Salvador Dalí

De surrealistische kunstenaar Salvador Dalí mocht vervolgens het logo ontwerpen, want een lollie zonder universeel imago kon de wereldwijde lolliemarkt natuurlijk niet op. Binnen een uur had Dalí een schets gemaakt: de basis van het Chupa Chups stijlicoon, zoals we dat nu nog kennen. Bernat kreeg gelijk: gewapend met blits logo braken de lollies wereldwijd door. Chupa Chups is nog altijd de grootste lolliefabrikant op aarde.

In de jaren zeventig loste de Amerikaanse televisiedetective Theo Kojak misdaden op met een lollie in zijn mond. Blijkbaar was het snoepje er ook voor volwassenen. Sindsdien zijn talloze beroemdheden met een Chupa Chups gespot. Jean Paul Gaultier, Giorgio Armani, Prins Felipe van Asturië, Michael Jackson, Madonna en Harrison Ford om maar een paar voorbeelden te noemen.

FC Barcelona

Onze eigen Johan Cruijff maakte Chupa Chups in de jaren tachtig nóg groter. De coach van FC Barcelona was jarenlang een fervent roker. Tot hij een hartaanval kreeg. Om het gemis van de altijd aanwezige sigaret in zijn mond te compenseren, gebruikte hij - hoe kan het ook anders - een Chupa-Chups. Terwijl onder leiding van Cruijff titel na titel werd gewonnen, zogen fans massaal op lollies. En zo kon het dat het snoepje op een stokje zelfs een heuse talisman werd voor de Barça-gelederen.

© Annebeth Vis
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Costa Brava

  • Groot feest in Barcelona
  • Boeken en rozen op dag van Sant Jordi in Catalonië en Aragón
  • Lita Cabellut, portrettist van de ziel
  • Boeken voor in de vakantiekoffer
  • De Costa Brava op z'n mooist
  • Tapas die iets over jezelf vertellen
  • Desigual, net even anders
  • Fietsen in Barcelona
  • Barcelona: de populairste restaurants
  • Google eert Antoni Tàpies op negentigste geboortedag
  • Interview met topkok Carme Ruscalleda
  • Spanjes wijnstreken in vogelvlucht
  • Slenteren met een dakloze door Barcelona
  • Sagrada Família: the never ending story
  • Boeken voor in de vakantiekoffer
  • Spanjes spectaculaire stranden
  • De Costa Brava op z'n mooist
  • Girona, het mythische centrum van Catalonië
  • Barcelona's Passeig de Gràcia
  • Het Saint-Tropez van Catalonië
  • Groen overnachten op het Catalaanse platteland
  • Lang leve de espadrille
  • Fietsen door het Catalaanse achterland
  • Lowcost eten bij topkoks in de Catalaanse hoofdstad

Cultuur

Bij liefhebbers van sneakers mogen deze niet ontbreken in de collectie; de vrolijke Triple S sneakers uit Spanje zijn al een aantal jaren zeer populair en ondanks de hoge prijs (750 euro en duurder) steeds meer in het straatbeeld te zien.

Top 5 INSpanje.nl

  1. Spaanse premier: 'Geen internationale toeristen in Spanje voor einde zomer'
  2. Verplichte sneltest én PCR-test voor reizigers van Spanje naar Nederland
  3. Spaanse premier Sánchez spreekt zich uit over Donald Trump
  4. Weerswaarschuwingen voor elf Spaanse regio’s door nieuwe storm Gaetán
  5. Honderden Spaanse ambtenaren en politici kruipen voor bij coronavaccin

Tips-en-trips

(Zakennieuws) Wanneer we Ibiza horen denken we al snel aan zon, zee, feest en strand. Natuurlijk zijn deze in overvloed aanwezig op het prachtige eiland. Er is echter nog veel meer te beleven! Cultuur, leuke marktjes, dorpjes, fraaie natuur en prachtige stranden.

© 2021 meerspanje.nl | voorpagina | disclaimer | over ons | adverteren | contact