Het was de Catalaan Enric Bernat die op het idee kwam van een snoepje op een vork, om te voorkomen dat kinderen hun handen vies zouden maken. De vork werd een houten stokje en zo was de eerste lollie een feit. Bernat bracht ze aan de man onder de naam Gol, dat goal betekent, verwijzend naar de ronde vorm. Maar Gol veranderde al snel in Chups - afgeleid van het Spaanse werkwoord chupar, dat zuigen betekent - en de lollie kreeg zowaar een lijflied. De jingle Chupa un Chups werd een radiohit en al gauw vroegen Spaanse kinderen om een Chupa Chups in plaats van een Chups.

Bernat begreep dat hij creatief moest zijn. Daarom werden speciale displays bedacht, die bij binnenkomst in een winkel meteen opvielen. Geen lollies in een bak, maar grappig gerangschikt op de toonbank, met het merk goed zichtbaar. Hij liet bovendien de grappige Spaanse Seats 600 beschilderen en distributeurs reden hierin het land door om het snoepgoed aan de man te brengen.

Salvador Dalí

De surrealistische kunstenaar Salvador Dalí mocht vervolgens het logo ontwerpen, want een lollie zonder universeel imago kon de wereldwijde lolliemarkt natuurlijk niet op. Binnen een uur had Dalí een schets gemaakt: de basis van het Chupa Chups stijlicoon, zoals we dat nu nog kennen. Bernat kreeg gelijk: gewapend met blits logo braken de lollies wereldwijd door. Chupa Chups is nog altijd de grootste lolliefabrikant op aarde.

In de jaren zeventig loste de Amerikaanse televisiedetective Theo Kojak misdaden op met een lollie in zijn mond. Blijkbaar was het snoepje er ook voor volwassenen. Sindsdien zijn talloze beroemdheden met een Chupa Chups gespot. Jean Paul Gaultier, Giorgio Armani, Prins Felipe van Asturië, Michael Jackson, Madonna en Harrison Ford om maar een paar voorbeelden te noemen.

FC Barcelona

Onze eigen Johan Cruijff maakte Chupa Chups in de jaren tachtig nóg groter. De coach van FC Barcelona was jarenlang een fervent roker. Tot hij een hartaanval kreeg. Om het gemis van de altijd aanwezige sigaret in zijn mond te compenseren, gebruikte hij - hoe kan het ook anders - een Chupa-Chups. Terwijl onder leiding van Cruijff titel na titel werd gewonnen, zogen fans massaal op lollies. En zo kon het dat het snoepje op een stokje zelfs een heuse talisman werd voor de Barça-gelederen.

Uw gids voor het echte Spanje - woensdag 6 juli 2022
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Tips & Trips
  • Spanje in Beeld
  • Gastronomie
  • Samenleving
  • Natuur
  • Historie
  • Nieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Facebook
  • Twitter
  • Linked In
  • Nieuwsbrief
 

COSTA BRAVA

Chupa Chups: het verhaal van een lollie

Uitgegeven: maandag 17 februari 2014 13:18
Laatst gewijzigd: woensdag 19 februari 2014 13:35

BARCELONA - Voor de een is het jeugdsentiment en de ander likt nog steeds. Zelf heeft u hem vast weleens in de mond genomen. De Spaanse Chupa Chups werd in 1958 in Barcelona geboren. Het verhaal van een lollie.

© Annebeth Vis

Het was de Catalaan Enric Bernat die op het idee kwam van een snoepje op een vork, om te voorkomen dat kinderen hun handen vies zouden maken. De vork werd een houten stokje en zo was de eerste lollie een feit. Bernat bracht ze aan de man onder de naam Gol, dat goal betekent, verwijzend naar de ronde vorm. Maar Gol veranderde al snel in Chups - afgeleid van het Spaanse werkwoord chupar, dat zuigen betekent - en de lollie kreeg zowaar een lijflied. De jingle Chupa un Chups werd een radiohit en al gauw vroegen Spaanse kinderen om een Chupa Chups in plaats van een Chups.

ADVERTENTIE

Bernat begreep dat hij creatief moest zijn. Daarom werden speciale displays bedacht, die bij binnenkomst in een winkel meteen opvielen. Geen lollies in een bak, maar grappig gerangschikt op de toonbank, met het merk goed zichtbaar. Hij liet bovendien de grappige Spaanse Seats 600 beschilderen en distributeurs reden hierin het land door om het snoepgoed aan de man te brengen.

Salvador Dalí

De surrealistische kunstenaar Salvador Dalí mocht vervolgens het logo ontwerpen, want een lollie zonder universeel imago kon de wereldwijde lolliemarkt natuurlijk niet op. Binnen een uur had Dalí een schets gemaakt: de basis van het Chupa Chups stijlicoon, zoals we dat nu nog kennen. Bernat kreeg gelijk: gewapend met blits logo braken de lollies wereldwijd door. Chupa Chups is nog altijd de grootste lolliefabrikant op aarde.

In de jaren zeventig loste de Amerikaanse televisiedetective Theo Kojak misdaden op met een lollie in zijn mond. Blijkbaar was het snoepje er ook voor volwassenen. Sindsdien zijn talloze beroemdheden met een Chupa Chups gespot. Jean Paul Gaultier, Giorgio Armani, Prins Felipe van Asturië, Michael Jackson, Madonna en Harrison Ford om maar een paar voorbeelden te noemen.

FC Barcelona

Onze eigen Johan Cruijff maakte Chupa Chups in de jaren tachtig nóg groter. De coach van FC Barcelona was jarenlang een fervent roker. Tot hij een hartaanval kreeg. Om het gemis van de altijd aanwezige sigaret in zijn mond te compenseren, gebruikte hij - hoe kan het ook anders - een Chupa-Chups. Terwijl onder leiding van Cruijff titel na titel werd gewonnen, zogen fans massaal op lollies. En zo kon het dat het snoepje op een stokje zelfs een heuse talisman werd voor de Barça-gelederen.

© Annebeth Vis
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Costa Brava

  • De 3 mooiste campings aan de Costa Brava
  • Groot feest in Barcelona
  • Boeken en rozen op dag van Sant Jordi in Catalonië en Aragón
  • Lita Cabellut, portrettist van de ziel
  • Boeken voor in de vakantiekoffer
  • De Costa Brava op z'n mooist
  • Tapas die iets over jezelf vertellen
  • Desigual, net even anders
  • Fietsen in Barcelona
  • Barcelona: de populairste restaurants
  • Google eert Antoni Tàpies op negentigste geboortedag
  • Interview met topkok Carme Ruscalleda
  • Spanjes wijnstreken in vogelvlucht
  • Slenteren met een dakloze door Barcelona
  • Sagrada Família: the never ending story
  • Boeken voor in de vakantiekoffer
  • Spanjes spectaculaire stranden
  • De Costa Brava op z'n mooist
  • Girona, het mythische centrum van Catalonië
  • Barcelona's Passeig de Gràcia
  • Het Saint-Tropez van Catalonië
  • Groen overnachten op het Catalaanse platteland
  • Lang leve de espadrille
  • Fietsen door het Catalaanse achterland

Tips-en-trips

Op vakantie gaan met het gezin is iets waar velen het hele jaar naar uitkijken. Het campingleven is heerlijk. Een groot voordeel van een camping is dat kinderen er snel vriendjes maken. Zo heb jij ook de mogelijkheid om tot rust te komen.

Top 5 INSpanje.nl

  1. Straaljager begeleidt EasyJet vlucht naar Menorca na grap op Twitter
  2. Personeelstekort in Spanje teistert horeca in toeristische gebieden
  3. Het weer in Spanje: Van storm, hagel en bliksem naar nieuwe hittegolf?
  4. Tien toeristen vergiftigd door chloorlek in Spaans hotelzwembad
  5. Wat is de favoriete vakantiebestemming van de Spanjaarden?

Tips-en-trips

Het fietstoerisme in Spanje wordt steeds populairder. Het land draait om veel meer dan alleen om zon, zee en strand. Spanje heeft prachtige regio's waar je urenlang de mooiste plekken kunt bezoeken. Van prachtige natuurgebieden tot bruisende steden.

© 2022 meerspanje.nl | voorpagina | disclaimer | over ons | adverteren | contact