
Sinds de extravagante en duizelingwekkend hoge hakken wekelijks aan de voeten van de dames uit de populaire tv-serie ‘Sex and the City’ prijkten, is de naam van deze Spaanse 'stiletto-goeroe' synoniem aan zijn product.
ADVERTENTIE
Bananen
Manolo Blahnik werd in 1942 geboren in Santa Cruz de Tenerife uit een Tjechische vader en een Spaanse moeder die een bananenplantage bestierden. Hij erfde zijn liefde voor mooie stoffen en onconventionele ontwerpen van zijn moeder die haar schoenen al liet maken door Don Cristino, de bekendste schoenmaker van het eiland.
Blahnik zag op jonge leeftijd een keer een container vol met schoenen van Yanturni, een Russische schoendesigner. Deze schoenen gemaakt van brokaat, zijde, kant en opgesmukt met parels en kralen waren zonder uitzondering elegant en licht en vormden een inspiratie voor Blahniks latere modellen.
Geneve, Parijs, New York
Daar zijn ouders al internationaal georiënteerd waren kiest Blahnik voor een studie literatuur en kunst in Geneve om vervolgens in Parijs verder te gaan met een opleiding tot decorontwerper.
Bij een bezoek aan New York krijgt hoofdredacteur Diana Vreeland van Vogue Magazine een paar van zijn ontwerpen onder ogen en vindt de daarin aanwezige schoenen zo prachtig dat ze hem adviseert zich daar op te storten. Alle schoenontwerpen van zijn hand die daarop volgen, bewezen hoe goed het inzicht van Vreeland is geweest.
Extravagante tijd en ontwerpen
De sfeer die in de jaren zeventig rondwaarde was avontuurlijk, kleurrijk en levendig. De ontdekking en massale acceptatie van de minirok vestigde de aandacht op vrouwenbenen en een gevolg daarvan was, dat ook schoenen meer in de schijnwerpers kwamen te staan.
Frisse ideeën floreerden en vormden een perfect uitgangspunt voor Blahniks theatrale interpretaties van al deze trends. Zijn ontwerpen zijn zonder uitzondering extravagant, onconventioneel en bijzonder vanwege het uitstekende vakmanschap, een perfecte pasvorm en gebruik van materialen die niemand ooit nog op een schoen toegepast had zien worden.
Hakken
Zijn hakken waren hoger dan gebruikelijk en voeten raakten in de mode. Vanaf het moment dat hij een collectie schoenen mocht ontwerpen voor de fameuze Ossie Clark, destijds de beroemdste modeontwerper in Londen, was er voor Blahniks succes geen weg meer terug.
Salon Zapata
Het Spaanse woord voor schoen ‘zapata’ koos hij als naam voor zijn eerste winkel die hij in 1973 opende in Londen. Tegenwoordig gebruikt hij zijn eigen naam, maar vanaf dag één was de kleine, persoonlijke salon een Mekka voor schoenverslaafde vrouwen. ‘Schoenen,’ zo vindt Blahnik ‘helpen een vrouw te transformeren’.
Vanaf zijn eerste winkel breidde zijn collectie en faam geleidelijk uit naar de rest van de wereld. Zijn naam en kunstzinnige ontwerptekeningen verschijnen in ’s werelds meest prestigieuze modebladen.
'Mode moet vermakelijk zijn'
Blahnik weet zijn verbeeldingskracht en talent om te zetten in begerenswaardig schoeisel. Zijn ontwerpen zijn altijd aanvullend voor de voet en reflecteren zonder uitzondering zijn motto dat ‘mode vermakelijk moet zijn’.
Blahnik combineert vakmanschap met de modernste technieken en weet zo materialen als leer, suède en zijde om te toveren tot de meest verfijnde, glamoureuze schoenen.
Ungaro, Calvin Klein en YSL
Grote ontwerpers wendden zich ook steeds vaker tot Manolo Blahnik om schoenen te ontwerpen bij hun collecties. Zo kon het gebeuren dat tijdens een show van bijvoorbeeld Fiorucci de aandacht van het publiek afgleed naar lagere regionen van de catwalk om daar de bijzondere schoenen te kunnen bewonderen.
Blahniks schoeisel verscheen in collecties van onder meer Emmanuel Ungaro, Calvin Klein en Yves Saint Laurent. Excentrieke filmsterren en popidolen mag hij onder zijn clièntele rekenen.
Zo ontwierp hij in zijn begindagen enkel schoenen voor mannen, die enthousiast werden gedragen door Mick Jagger. Tegenwoordig zweren Madonna, Sarah Jessica Parker en Paloma Picasso bij zijn modellen. Aan Madonna ontlokte het schoeisel ooit de opmerking: ‘Ze gaan langer mee dan sex’.
Fabriek in Milaan
Alle Manolo Blahniks worden gemaakt in de fabriek in de buitenwijken van de Italiaanse stad Milaan. Daar verschijnt de stilettogoeroe regelmatig in hoogsteigen persoon om alle modellen eigenhandig te controleren op pasvorm en dergelijke. Van alle geproduceerde modellen, belandt uiteindelijk maar een klein deel in zijn collectie.
Schaarste
Deze schaarse productie maakt zijn populariteit, die sinds de serie Sex and the City mythische proporties aan heeft genomen, nog groter.
Zijn schoenen zijn verkrijgbaar vanaf 250 euro. De wat duurdere exemplaren kosten algauw het drievoudige. Gelukkig voor de aanbidsters met een minder goed gevulde portemonnee en een even hevige liefde voor unieke schoenen, is de handel in Manolo Blahniks op websites voor tweedehands producten zoals Ebay zeer levendig.