
Zo'n twee decennia geleden, toen fietsen er nog een relatief onbekend verschijnsel waren, werd het eerste fietspad aangelegd en inmiddels beschikt de Catalaanse hoofdstad over zo'n 200 kilometer aan fietspaden en jaarlijks komen daar nieuwe paden en fietsvriendelijke straten bij, waar auto's hun snelheid moeten minderen en fietsers moeten respecteren.
ADVERTENTIE
Het aantal fietsers groeide er in de afgelopen tien jaar explosief. Daar droeg het leenfietsensysteem Bicing, dat in 2007 werd geïntroduceerd, aan bij. Zo konden locals op een laagdrempelige manier kennismaken met de fiets als transportmiddel (tot die tijd was fietsen voor de meeste Spanjaarden niet meer dan een vrijetijdsbesteding) en daar werd gretig gebruik van gemaakt. Inmiddels zijn de rood-witte Bicingfietsen niet meer weg te denken uit het straatbeeld.
Natuurlijk is het klimaat in Barcelona uiterst aangenaam voor fietsers. Met zachte winters en het hele jaar door veel zonuren is het voor niemand een straf om zich op een stalen ros door de stad te rijden. Bovendien is Barcelona relatief klein en is een tweewieler een snelle manier om je te verplaatsen.
Het is dan ook niet zo gek dat ook onder toeristen fietsen in de Catalaanse hoofdstad steeds populairder is geworden. Een fietstocht langs de boulevard en het strand, door modernistisch Barcelona, op de stadsberg de Montjuïc (voor wie niet bang is voor een heuvel), door de gotische wijk, El Born: de mogelijkheden zijn enorm. Toeristen kunnen bij vele bedrijven een fiets of elektrische fiets huren of deelnemen aan een fietstour.
Een bijzonder adresje is El Ciclo in de gotische wijk, waar fietsliefhebbers hun ogen uitkijken. Je kunt er zelf een fiets kiezen en de prijzen zijn er zeer betaalbaar (€10/dag).
Voor een elektrische fiets (niet gek als je bijvoorbeeld naar Park Güell wil fietsen) kun je terecht bij Rent Electric, waar ze niet alleen elektrische fietsen verhuren, maar allerhande elektrische voertuigen om de stad mee te verkennen. Prijzen beginnen vanaf €10.