
In 2004 heeft de Europese Unie een verordening ingesteld om u als consument te compenseren als er een vertraging of annulering ontstaat met uw vlucht.
ADVERTENTIE
Vanaf wanneer heb je recht op compensatie?
Als je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is heb je recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. De vertraging wordt gemeten bij aankomst, het gaat dus niet om de vertrekvertraging. De hoogte van de vergoeding hangt samen met de vluchtafstand, en staat helemaal los van de ticketprijs.
Sinds het een europese regelgeving is, vallen de vluchten binnen Europa en alle vluchten welke worden uitgevoerd door europese luchtvaartmaatschappijen onder de verordening.
Hieronder een paar voorbeelden wanneer je vlucht wel onder de regelgeving valt en wanneer niet:
- Vluchten van en naar Spanje met Vueling zullen vallen allen onder de wetgeving.
- Vluchten van Madrid - Bogata (Colombia) en retour met Iberia vallen beide onder de wetgeving.
- Vluchten van Avianca van Madrid naar Bogata vallen onder de wetgeving.
- Vluchten van Avianca van Bogata naar Madrid vallen niet onder de wetgeving.
Als laatste gaat het om de uitvoerende maatschappij. Als er sprake is van een shared code vlucht, betekent dat meerdere luchtvaartmaatschappijen voor die specifieke vlucht tickets verkopen.
Heb jij een ticket bij Iberia gekocht voor het traject Bogata - Madrid maar wordt deze uitgevoerd door Avianca, een Colombiaanse luchtvaartmaatschappij bestaat er geen recht op compensatie bij een annulering of vertraging.
Vlucht geannuleerd
Bij annulering van de vlucht heb je recht op compensatie als de annulering minder dan 14 dagen voor vertraging aan je kenbaar wordt gemaakt. Mocht de luchtvaartmaatschappij een alternatief aanbieden bestaat er een mogelijkheid dat het recht op compensatie vervalt. Hieronder volgen de bedragen waar je recht op hebt bij een eventuele annulering.
Is de afstand van je vlucht tot 1.500 km en vertrekt je vlucht 1 uur eerder of komt meer dan 2 uur later aan dan heb je recht op 250 euro. Vlieg je een afstand tot 3.500 km en vertrek je 1 uur eerder of kom je meer dan 2 uur later dan aan kun je 400 euro claimen. Gaat het om meer dan 3.500 kilometer en vertrekt je vlucht 1 uur eerder of komt 2 tot 4 uur later aan dan heb je recht op 300 euro vergoeding. Als tot slot de vluchtafstand meer dan 3.500 km is en je vlucht vertrekt 1 uur eerder of komt meer dan 4 uur later aan dan heb je recht op 600 euro vergoeding.
Heb je recht op compensatie bij stakingen?
Stakingen bij de luchtvaartmaatschappijen, het grondpersoneel op de luchthavens en bij de luchtverkeersleiding kunnen ervoor zorgen dat jouw vlucht niet gaat zoals gepland.
In sommige situaties heb je recht op compensatie, in een deel van de situaties niet. Je hebt recht op compensatie als de luchtvaartmaatschappij invloed heeft op de situatie. In de bovengenoemde voorbeelden betekent het dus dat je geen recht hebt op compensatie als het gaat om een staking van de luchtverkeersleiding.
Staken de piloten of de steward(essen) van een luchtvaartmaatschappij, zoals in de zomer van 2018 bij Ryanair, dan bestaat er recht op compensatie. Naast compensatie moet de luchtvaartmaatschappij ook zorgen voor een vervangende vlucht of je mag kosteloos annuleren.
Buitengewone omstandigheden
Luchtvaartmaatschappijen zijn geen fan van deze compensatieregeling en betalen claims vaak niet uit door zich te beroepen op buitengewone omstandigheden.
Naast dat de staking van de luchtverkeersleiding een buitengewone omstandigheid kan zijn, zijn er meer situaties welke worden beoordeeld als buitengewoon. Voorbeelden zijn; zeer slecht weer met onweer, een birdstrike of bijvoorbeeld een blikseminslag.
Luchtvaartmaatschappijen wijzen claims van passagiers vaak onterecht af en daarom bestaat er claim bureaus als Aviclaim.